Drodzy rodzice, korzystając z faktu, że od czasu do czasu warto zrobić przegląd i porządek w zabawkach dzieci, można spróbować pewnej formy zabawy. Bawimy się, że z okazji np. końca roku przeprowadzamy drobiazgową inwentaryzację.
Liczymy ilość poszczególnych zabawek: np. 2 pudła kloców, 10 pluszaków, 4 lalki, pudło samochodzików, itd. Sortowaniu i układaniu może towarzyszyć przegląd i wyrzucenie popsutych rzeczy, a także wybranie niezniszczonych zabawek, którymi dziecko chciałoby się podzielić z potrzebującymi, np. domem dziecka, świetlicą socjoterapeutyczną itp.
Naturalnie w zależności od bieżących potrzeb rodziców poza sklepem z zabawkami możemy przeprowadzić inwentaryzację sklepu odzieżowego z ubraniami dziecka czy też spożywczego, kiedy planujemy uporządkować rzeczy w kuchni.
Stan kasy w skarbonkach
jeśli dziecko otrzymuje jakieś pieniądze np. z okazji urodzin, świąt, czy po prostu kieszonkowe warto zasugerować podział całej kwoty na trzy niekonieczne równe części: dzielenie się, oszczędzanie i wydawanie.
Tak podzielone pieniądze można wkładać do trzech kopert, słoików lub puszek z opisem poszczególnych kategorii. Raz na jakiś czas, np. raz na miesiąc można przeliczyć zgromadzone środki i uzupełnić stan każdej kasy na dany dzień.
Wieża monet
Wieża monet
gdy dzieci jest więcej, na przykład czwórka, świetną ruchową zabawą promującą współpracę i refleks jest wieża monet: dzieci dobieramy w różne grupy. Gra uczy także myślenia strategicznego: aby wieża była bardziej stabilna u jej podstawy powinny się znaleźć monety o największym nominale. Na stole przygotowujemy sporo monet o różnych nominałach. Każda z drużyn ma za zadanie zbudować jak najwyższą wieżę z leżących na stole monet. Dzieci podchodzą pojedynczo i układają monety jedna na drugiej. Jeśli wieża się rozsypie, to dana drużyna zaczyna układanie od nowa. Zabawa kończy się, gdy ułożone zostaną wszystkie monety. Wygrywa drużyna, która zbuduje najwyższą wieżę.
Zabawa w sklep
w zależności od wieku i liczby dzieci zabawa może przebiegać inaczej. Jedno dziecko układa towar i nadaje ceny, jedno może obsługiwać zabawkową kasę, albo użyć w tym celu zwykłego kalkulatora, jako środek płatniczy mogą służyć prawdziwe monety, monety edukacyjne lub stworzone przez dzieci własnoręcznie wykonane banknoty. W zabawie można ćwiczyć różne tematy od zwrotów grzecznościowych używanych w sklepie, poprzez różne sposoby estetycznego ułożenia towaru poprzez targowanie się, obliczanie sumy zakupów i należnej reszty.
I ty zostań Mikołajem
I ty zostań Mikołajem
na wybranych przez dziecko zabawkach w idealnym stanie lub nowych uczymy różnych sposobów pakowania prezentów (pudełko, papier pakowy, tuil, celofan, torebka na prezenty. Wybrane przedmioty można pakować wielokrotnie ćwicząc zdolności manualne, można także rzeczywiście zdecydować kogo obdarować, ucząc dziecko hojności i radości dzielenia się z innymi.
Mam talent
przygotowujemy z dziećmi wieczór talentów, na którym każde może zaprezentować swoje unikalne umiejętności: śpiew, rysowanie, pokaz mody, umiejętności gimnastyczne, szybkie liczenie, recytowanie wiersza, pantomima i inne.